Direktlänk till inlägg 5 augusti 2021

TRE SJUTTIOÅRINGAR

Av Anita - 5 augusti 2021 10:45

Så satt jag under eken och funderade. Det var tisdag och Kinabror har farit och hämtat äldsta dottern vid tåget i Bräcke.

Jag städar i Kinabrors kök och gör i ordning för fest. Satt upp lapparna för tipsrundan och bakade en kaka till kaffet.

Så onsdag morgon träffades vi på min gård och med tre bilar drog vi iväg mot Hunge. Det hade varit kallt på natten men var en solig och lugn dag med klar luft. Inte så varmt så det var perfekt för en hemlig resa.

Första anhalten var hos TuppOla och Sambon vid stugan i Hunge. Kaffe och mackor och där kunde man sitta nere vid sjön i en liten paveljong.

Kinabrors dotter ser ut att njuta av tystnaden och solen.

Så drog vi iväg på vägar kantade av skog med utsikt över massor med vindsnurror. Vägen var som en berg och dalbana på sina ställen, men nyskapat och fin.

Till slut kom vi fram till Rätan, en by jag aldrig varit till.

En fin gård med loppis och ett museum och ett fik.

solen sken och det var riktigt spännande att gå in i den gamla ladugården.

Där var det dukat såå fint med olika gamla koppar och vi åt goda stutar och en härlig gräddbakelse med jordgubbar på.

Där var väggarna fulla av tavlor som hennes pappa målat och så hängde det tallrikar överallt och härliga små grejor

Så gick vi upp på övre botten och där fanns samlingar av de mest oroliga saker. Kvinnan som hade museet berättade härliga historier om bakgrunden till de flesta saker och det var både glada och sorgsna berättelser som gjorde besöket extra härligt.

Det fanns så mycket att fotografera så jag kom nästan av mig och det blev inte så många foton som jag tänkt.

Nere i loppisen hade hon en rent otrolig samling av roliga saker och hur många burkar som helst.

Glas i massor.

Man hade kunnat gå där i dagar utan att se allt men tiden går fort och vägen hem är lång så vi fick ge oss iväg tillbaka. Slutar med en fin liten kaffepanna som stod på en lysande kaffeburk.

Efter drygt två timmar var vi hemma i Fisksjön igen.

Sonen och DansBritt var kvar hemma och hade börjat med maten.

Dukat och klart var det i alla fall och kvällen blev både lång och full av mat, skatt och till och med lite musik. Sonen spelade lite gitarr och Broder B tog också en liten trudilutt på gitarren.

Dessutom en tipsrunda som blev misslyckad och strulig men TuppOla vann förstås som vanligt. En burk nykokt hjortronsylt blev priset.

Idag lite frukost här hos mig så började alla ge sig iväg mot nya äventyr.

Jag började dagen med att läsa artikeln som blev skriven om oss här i Fisksjön. Tjejen som var hit och intervjuade mig var så ung och liten och söt. Det är konstigt när man blir gammal och ankommen vad man tycker att alla är unga och vackra.

Dagens ord: Ett litet reseäventyr muntrar upp humöret och ger en nya ideer.

Amisa

5 augusti 2021 12:28

Vilken härlig dag det blev! Den får du behålla i minnet och plocka fram någon mörk, kall och tråkig dag då du behöver muntras upp.
Kram!

Ingrid

5 augusti 2021 15:36

Vilken fin utflykt ni gjort. Det är bra att det finns folk som har känsla för gamla saker och ser ett värde i dem så att de finns kvar för eftervärlden.
Kram, Ingrid

ibod11 - Ingridi

6 augusti 2021 07:18

Vilken trevlig utflykt och jag gissar att många minnen väcktes av allt fint i muséet. Kanske fanns det likadana föremål som dina föräldrar använde och som du minns från din barndom. Kul att ni kunde samlas och göra allt detta tillsammans och att vädret blev så fint :D

Anki

6 augusti 2021 08:44

Det blev en riktig toppendag ser det ut som!
tror vi åkte genom Rätansbyn när vi åkte E45 norrut till Kiruna ... är det samma plats?
Synd att artikeln är låst - hade varit kul att läsa :)